torsdag 4. oktober 2007

SPRÅKLIG SAMHANDLING GJENNOM BRUK AV IKT


Vi har flere kommunikasjonskanaler som kan brukes i forhold til språklig samhandling. De fleste vil kanskje tenke at det foregår gjennom bruk av vårt muntlige språk eller tegnspråk for de som har dette som sin taleform. Etter at informasjons/ kommunikasjonsteknolologien erobret verden og ble en del av vår hverdag, har mulighetene for kommunikasjon økt i takt med datateknologien.

Skolen som min sønn gikk på tidligere var med på et EU- prosjekt som gikk på kommunikasjon på tvers av landegrensene. I og med at ikke alle elevene følte seg trygg på å skrive engelsk ble det tilpasset slik at noen fikk skrive på norsk. Det ble opprettet kontakt med en spansk og en norsk skole og elevene fikk ta i bruk PC som hjelpemiddel til fordel for penn og papir. Elevene fikk hver sin kontaktvenn som de skulle skrive e-post til. Dette var min sønns første møte med bruk av e-post.

Det å bruke pc i undervisninger viser seg å være svært populært blant elevene og jeg tror at vi som lærere må bli flinkere til å tenke kreativt i forhold til dette. Mulighetene er mange og vi har anledning til å tilføre faglig kunnskap til elevene gjennom bruk av IKT.

Min konklusjon blir at skal vi som lærere klare å engasjere/ inspirere våre elever og veilede dem i teknologiens verden, må det iverksettes tiltak på alle skoler for å øke kompetansen hos oss lærere.

2 kommentarer:

Hilde sa...

Jeg er helt enig med deg om at kompetansen hos lærerne må heves, og det ganske betraktelig.

Vi ser pr. i dag at størsteparten av elevene har pc tilgjengelig hjemme og bruker denne regelmessig. Brorparten bruker den nok til ulike typer spill, men det er ikke nødvendigvis bare negativt. De må lære seg mange ulike metoder å håndtere pc'en på og må i mange tilfeller ordne opp i de mange problemene som dukker opp.

De fleste elevene i ungdomsskolen behersker det å lage hjemmesider, chatte, e-post, opp- og nedlastninger av progammer o.s.v. Ofte er det vi lærere som ikke klarer å følge elevene.

Derfor blir utfordringen vår det å kunne litt mer enn elevene, noe som kan virke uovervinnelig for mange lærere som knapt nok har lært å sende e-post og skrive i Word...

Anita sa...

Det er nok sant som du sier at vi som lærere ofte kan oppleve å ha elever som behersker bruk av IKT bedre enn oss. Når en som lærer møter den slags problematikk kan det føles pinlig der og da.