torsdag 4. oktober 2007

PROSESSORIENTERT SKRIVING

"Flittig bruk av tastatur medfører at det ikke gror på det"

Kort om hva prosessorientert skriving er: Skrivingen skjer gjennom prosesser og kan for mange føles svært arbeidskrevende. Det første en gjør er å ta utgangspunkt i en gitt problemstilling eller en velger seg en. Deretter innhentes informasjon som er aktuell for problemstillingen. En må så ha en idemyldring for å finne ut hva som er aktuelt i forhold til problemstillingen, og her kan en lage seg et tankekart eller en liste. Så lager man et førsteutkast der sjanger og innhold er viktigst, rettskriving og språk kommer i andre rekke. En får så respons på det en har skrevet, der innholdet vektlegges. Ut fra responsen jobbes det videre fram mot et andreutkast der en nå også har fokus på rettskriving og språk. Deretter får en ny respons som går på rettskriving, språk og utforming. Oppgaven er nå klar for levering og vurdering.


Denne formen for skriving ser jeg på som aktuell i forhold til bruk av IKT i faget norsk. Her trenges det selvfølgelig basiskunnskaper i IKT. Det er derfor viktig at vi starter med begynneropplæring på pc allerede i 1. klasse, med tanke på at prossessorientert skriving bør være et mål for seinere klassetrinn.


Vi som har vært i skolen har vel sett at elever i begynneropplæringen ivrer når lese- og skriveopplæringen er i gang, mens elever på høyere klassetrinn sliter når de skal jobbe med større skriveoppgaver. Det er i slike tilfeller bruk av pc kan være til hjelp for de fleste og gjøre denne prosessen mindre arbeidskrevende. Elevene kan innhente det meste av informasjon på Internet. De kan bruke klipp og limfunksjonen for å flytte på tekstbiter, og vil dermed gjøre omarbeiding og omskrivningsfasen lettere.
Ved å gå på norsk 2 weben kan dere finne en oversikt over dette med prosessorientert skriving.


Jeg vil konkludere med å si at jeg tror bruk av data som et hjelpemiddel for å produsere tekst vil vi være med å motivere og skape skriveglede hos den enkelte elev.

Ingen kommentarer: