torsdag 6. september 2007

IKT SOM VERKTØY FOR ELEVER MED LESE- OG SKRIVEVANSKER


Gjennom min yrkeserfaring som assistent i skolen har hovedvekten av mine arbeidsoppgaver vært oppfølging av elever med lese- og skrivevansker, og har derfor vært med på å sette fokus på dette temaet. Gjennom min studentperiode er jeg blitt mer bevisst med tanke på den teoretiske kunnskapen jeg har tilegnet meg innenfor dette med lese og skrivevansker.
Det er her jeg mener at det digitale verktøyet kan være til stor hjelp for mange elever som sliter med nettopp denne type vansker.
Problemet er at dersom du ikke er diagnostisert har du heller ikke krav på PC som hjelpemiddel, og i dagens skole er det for få datamaskiner for å dekke dette behovet.
Erfaringsmessig har jeg sett at elever med denne type vansker har hatt stor hjelp i bruk av dataprogrammer tilpasset deres forutsetninger, og i forhold til skriving har de hatt større fremgang enn når de har brukt blyant og viskelær. Når jeg snakker om skriving er det skriving på datamaskinen, og dette har jeg vært i mang en diskusjon om. Enkelte lærere mener at det er helt galt å la elevene levere skriftlig arbeid skrevet på datamaskin, de hevder at god gammeldags håndskrift blir borte og at elevene gjør seg avhengig av datamaskinen.

Kunnskapsløftet er den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring. Målet er at skolen skal prioritere utvikling av grunnleggende ferdigheter i alle fag. Det vil si at elevene skal lære seg å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne regne, å kunne utrykke seg skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy. Vektlegging av lese- og skriveopplæring skjer fra første årstrinn, og jeg mener at dersom en lærer etter hvert oppover i klassetrinnene oppdager at enkelte elever har et bedre læringsutbytte ved bruk av PC bør dette prioriteres.
Skolene bør ha bærbare datamaskiner tilgjengelig og ikke bare et datarom med stasjonære maskiner.

Mange av oss opplever vel at mange skoler har et eget datarom og kanskje noen få stasjonære datamaskiner på klasserommene, og at dersom skolen har bærbare PC-er er disse eksempelvis prioritert for 10. klasse.
Det hadde vært interessant å høre om noen deler denne erfaringen, og hvordan dere har jobbet videre for å få gehør for dette.

12 kommentarer:

Hege sa...

Har opplevd både positive og negative erfaringer når det gjelder bruk av pc i undervisningen til elever med lese og skrivevansker.
Da jeg leste innlegget dit kom jeg til å tenke på en episode som jeg opplevde forrige skoleår da jeg vikarierte som kontaktlærer i 10. klasse. I denne klassen var det en gutt som hadde fått støtte til pc gjennom hjelpemiddelsentralen pga dysleksi. I løpet av den første uken gikk vi gjennom en del oppgaver som elevene skulle arbeide med osv. Jeg la merke til at denne gutten ikke brukte pc-en sin i det hele tatt, og jeg måtte spørre han hvorfor. Det viste seg at det var feil med pc-en slik at han ikke kunne bruke den (det hadde allerede vært feil med pc-en i en måned). Han fortalte at mora var eneforsørger og hadde ikke mulighet til å betale for å få pc-en reparert. Jeg kontaktet rektor på skolen og fortalte om problemet, men fikk til svar at det ikke var noe skolen kunne gjøre noe med. Jeg fikk helt hakeslepp, og tok kontakt med min tidligere praksislærer i PPT og fortalte at jeg synes dette var en trasig opplevelse. Via hennes kontakter klarte hun å få støtte slik at gutten kunne få reparert pc-en sin. Denne episoden gav meg en liten tankevekker. Dette fordi jeg i ettertid fikk vite at elever som før støtte til pc via hjelpemiddelsentralen har selv ansvar for den i 4 år hvis det skulle oppstå feil osv. Men hva når en ikke har penger og foreldrene ikke kan hjelpe til?????? Skal elevene sitte på skolen og ikke ha mulighet til å arbeide pga feil med pc-en?

Kine Mari sa...

Ved en skole jeg jobbet på var det en elev som var et tydelig "bokstavbarn". Han hadde egen pc til bruk i undervisningen, men den var nesten aldri i bruk. Ofte skyldte eleven på at maskinen var ødelagt - men i de fleste tilfellene var den faktisk helt i orden! Eleven hadde bare lært seg noen triks, eller han hadde bevisst ikke lagret sist han skrev noe, og kunne dermed skylde på pc`en dersom han ikke ble ferdig med oppgavene til fastsatt frist. Her kan man se at det er kjempeviktig at vi, som nyutdannede lærere, har god innsikt også i IKT og bruk av data. Jeg har selv erfart at ofte er det ikke pc`en det er noe feil med - det er ofte brukerfeil! :)

Anita sa...

Svar Til Hege: Her kan jeg med en gang si at jeg ikke har kompetanse til å gi deg noe svar. Det jeg derimot kan si er at det høres helt forferdelig ut at elever må lide i forhold til hva som er fastsatt i lovverket.

Anita sa...

Svar til Kine Mari: Må si meg helt enig i dette med at vi som lærere må ha faglig innsikt i IKT- verden. Har sett at mange lærere sliter her og mange antipati mot bruk av PC i skolen, her skal sies at det er lærere av den "eldre garde". Har også opplevd at lærere som er i ferd med å gå av med pensjon har tatt IKT- kurs for å stille godt rustet for sine elever. Vi som lærere er forpliktet til å forholde oss til kunnskapsløftet, og må derfor være engasjert i forhold til bruk av PC i skolen.

Lise sa...

På vår skole pågår det nå en diskusjon om vi skal prioritere å kjøpe inn 15 bærbare datamaskiner. Tallet 15 kommer av at den største klassen teller akkurat 15 elever. Jeg som en av de få med litt kompetanse innen ikt mener vi skal gå til innkjøp. Så har rektor snakket med en annen rektor, som mener at det er tull å kjøpe inn bærbare maskiner fordi de kun "varer" i 3 år før de bør byttes ut. For mer info om tilstanden til dataparken på vår skole kan dere sjekke min blogg.

I det hele og det store så mener jeg at det satses alt for lite på ikt. Vi har fått en ny læreplan som sier at vi skal jobbe mye og avansert med data. Problemet er at det ikke følger noen ressurser med på disse reformene. Vi kan ikke skaffe oss digital kompetanse hvis vi ikke har de digitale hjelpemidler som skal til.

Anita sa...

Mitt svar her er rett og slett at vi som nyutdannede lærere vil møte mange utfordringer i dagens skole med tanke på bruk av IKT. Vi er pålagt å følge kompentansemålene, der et av dem er at elevene skal kunne bruke digitale verktøy. Dette vil selfølgelig bli svært vanskelig å gjennomføre uansett hvor mye kompetanse en har når ressursene bidrar til at de digitale hjelpemidlene uteblir ved mange skoler.

Anne-Greta sa...

Det er ei stund siden jeg jobbet i skolen og ser at utfordringene står i kø når jeg skal begynne der igjen.
Men jeg har tenkt på om pararbeid kan være en kan være en arbeidsmåte når elevene skal jobbe med skrivearbeid? To og to kan jobbe i lag foran PC'en med oppgaver som også er tilpasset elever med lese- og skrivevansker. Elever som er på ulike nivå i lese-og skriveutviklingen kan jobbe i par. Elevene samarbeider og diskuterer seg frem til form og innhold på teksten og bruker PC'en som skriveredskap. PC’en gir mulighet for å prøve forskjellige måter å skrive på, slette og redigere. Jeg tror det er artig for elevene å arbeide sammen, og det kan være inspirerende og lærer dem også å samarbeide.
Jeg ser for meg at vi får en slags dobbelt effekt, arbeid med lese- skriveutvikling, og vi ”rasjonaliserer” bruken PC.

Hilde sa...

Jeg har erfaringer fra flere ulike skoler, både ved å ha jobbet i skolen og ved at jeg har barn i skolealder.
Hovedproblemet ligger i at dataparken ikke er stor nok og godt nok opprustet. Stort sett har hver klasse maks en maskin hver inne på klasserommet og det holder ikke til å drive opplæring i bruk av IKT.
Mange skoler har valgt å samle maskinene inne på et datarom. Fordelen er at det kan drives klasseundervisning, mens bakdelen er at det er altfor stor pågang på rommet. Noe som resulterer i at maskinene kun blir brukt i spesielle tilfeller; når elevene skal skrive spesielle opgaver eller at de skal lete fram informasjon på internett.
Dessuten viser det seg ofte at mange maskiner ikke fungerer, slik de skal.

Anita sa...

Svar til Anne Greta: Jeg er enig i at elever kan jobbe to og to på en pc, og at dette kan være med på å gi dem innsikt i hva samarbeid innebærer og at de kan lære av hverandre. Når du sier at elever på forskjellige nivå i lese- og skriveutviklingen skal jobbe sammen, tror jeg dette kan være med på å sette den som er på det laveste nivå i en situasjon som kan svekke elevens selvbilde. Skal en drive differensiert læring parvis må de som skal utføre en oppgave sammen være på samme nivå. Jeg har erfart at når en setter sammen grupper på 4-5 elever må det være minimum 2 fra et lavt nivå. Dersom du har en sammensetning med kun en fra et lavt nivå, har jeg sett at denne eleven ofte ikke henger med og at eleven på et høyt nivå ”tar styring” på gruppa. Derfor tror jeg at det også kan bli slik når en lar elevene jobbe parvis. Det er derfor viktig at vi som lærere til en hver tid er bevisst på par og gruppesammensetning i en læringssituasjon. Ellers er jeg helt enig i at samarbeid kan virke inspirerende og at en i tillegg ”rasjonaliserer” bruken av pc. (Som det er så alt for få av i klasserommene)

Anita sa...

Svar til Hilde: Har vel egentlig sagt noe om dette tidligere, men for å gi tilbakemelding kan jeg vel bare gjenta meg selv og si at det er alt for få maskiner tilgjengelig. Vi som lærere klarer dermed ikke å oppfylle kunnskapsløftets mål i forhold til bruk av digitale verktøy. Det blir med andre ord et ”pæs” når en til en hver tid må sjekke opp når det er ledige maskiner på datarommet. Når en i tillegg har noen få maskiner på klasserommet begrenser dette bruken når en har store klasser. En må derfor planlegge nøye slik at alle elevene får anledning til bruk av digitale verktøy i skolehverdagen.

Anne-Greta sa...

Svar til anita
Jeg lurer litt på hva du mener mener med lavt nivå? Er det alder eller ferdigheter du tenker på? I utgangspunktet tenkte jeg nok pararbeid for elever som er litt eldre en 1. - 2.trinn, kanskje 4.-trinn. Vil det være mulig å tenke at elever med ulik utvikling kan trekke vekselpå hverandre.En mestrer digitale ferdigheter, en har gode lese-og skriveferdigheter, tekstskaping skal være et tema.Kan det tenkes at de kan utfylles hverandre i et prosessarbeid? Rammene for hvordan de skal arbeide må jo være klare før de begynner sånn at de vet at de skal samarbeide osv.

Anita sa...

Jeg tenkte sterke og svake elever i lese- og skriveutviklingen, men jeg tror nok at dersom læreren kjenner dem og tilrettelegger utfra begges ståsted kan et parsamarbeid fungere helt greit. Så når du her ser på de sterke sidene til de to og "kopler" dem utfra det, er jeg helt enig. Vi må med andre ord finne sterke sider som oppveier hverandre i forhold til problemløsningen som skal gjennomføres.