onsdag 17. oktober 2007

HVEM BLOMSTRER I DET DIGITALE KLASSEROMMET?


Som tidligere nevnt er det viktig at vi som lærere har god kompetanse innenfor IKT for å kunne bidra og tilrettelegge på en best mulig måte innen bruk av digitale verktøy. Jeg er enig i at vi må heve kompetansen, men vi kan ikke regne med å nå alle lærerne og være i havn med full kompetanseheving fra starten av. Vi må huske at det i dagens skole er lærere fra ”gammel” skole, og at en del av de som er på tur ut av sitt virke ikke ønsker skolering innen IKT. Dette har jeg i utgangspunktet forståelse for, men det er her vi som nyutdannede lærere må ”trø” til å fortelle dem hvor viktig det er å la elevene få bruke datamaskinen som et hjelpemiddel. Vi må være med å påvirke slik at både lærere og ledelsen ved skolene ser at mange elever som sliter i det ordinære klasserommet, blomstrer og utvikler seg i det digitale klasserommet. Jeg har sett elever som har slitt med skriving og har hatt problemer i matematikken, men etter at de fikk ta i bruk datamaskinen i form av tekstbehandling og brukt programvare til hjelp i matematikken har disse elevene blomstret.
Da disse elevene satt med penn og papir var de en bukett med halvvisne blomster, men etter at de fikk utfolde seg i dataverden ble de til en blomstrende bukett med vakre farger.

Hvis en er flink å gi blomstrene vann og næring vil de utvikle seg og vokse. Det samme gjelder våre elever i form av utfordringer, variasjoner ut fra deres forutsetninger. Med andre ord de kan blomstre og vokse på de kunnskaper og den veiledningen vi gir dem.

5 kommentarer:

Pedrikke sa...

Helt enig i at vi som "nye" lærere ikke bare skal være forbilder for elevene, men også for de andre lærerne. Ved at man praktisk viser at IKT er et gode istedenfor et onde, kan man kanskje snu deres oppfatning. Slik at noen elever slipper å lide under at deres lærer ikke tør å lære seg bruk av pc.

Thomas sa...

Mye klokskap i både innlegg og kommentar. De gode praktiske eksempler påvirker sterkere enn planer, pålegg og teori.

Anita sa...

Svar til dere begge: Som kommende lærere er det viktig at det settes fokus på elevene og at som Pedrikke sier: "elevene må slippe å lide under at deres lærere ikke tør å lære seg bruk av pc". Derfor synes jeg det blir riktig som Thomas sier at gode praktiske eksempler har størst påvirkningskraft. Ikke bare innen bruk av IKT, men generellt i samfunnet og på de forskjellige arenaer som alle befinner seg på i hverdagen.

Solfrid sa...

At vi som lærere må ha god kompetanse innenfor IKT er det ingen tvil om. Jeg er en av de lærerne som er av "gammel" skole, og har gått på mange kurs for å tilegne meg kunnskaper innen IKT.
I min daglige jobb på småskoletrinnet har jeg også erfart at elever som sliter både faglig og med motorikken,gjør stor framskritt i det digitale klasserommet.IKT er kommet for å bli, så her må både "gammel-lærerne" og de unge trå til.

Anita sa...

Det er klart Solfrid at ikke alle lærere av "gammel" skole er negativ i forhold til å tilegne seg kunnskaper innen IKT. Men det jeg har skrevet er faktisk selvopplevd. Enkelte lærere hadde i tankene å førtidspensjonere seg, nettopp pga. at det ble påkrevd økt kompetanse innen bruk av IKT i alle fag.