fredag 5. oktober 2007

BRUK AV IKT I FØRSKOLEALDEREN

Jeg har i dette innlegget valgt å trekke inn barnehagen som en læringsarena i forhold til bruk av IKT. I utgangspunktet skulle jeg vel egentlig ha startet med denne bloggen som mitt første innlegg.

Hvis vi som lærere skal ha muligheten for tilrettelegging i forbindelse med overgangen barnehage/ skole er det viktig med samarbeid/ dialog, noe jeg har erfart ikke fungerer slik det bør på alle skoler.

Barnehagene er i følge den nye rammeplanen pliktig til å tilby barna informasjons- og kommunikasjonsteknologi(IKT). Det vil med andre ord si at på lik linje med oss i skolen skal også de ta i bruk digitale verktøy. Blir dette gjort?

Tidligere i høst leste jeg en reportasje i bladet Utdanning, der en høgskolelektor oppfordret barnehagene om å kutte ut perling og heller la barna få bruke tid foran pc-en. Hun mener det ligger mye god læring i bruk av pc, og at den må bli brukt som et verktøy i læringen. Hun kom med forslag på hva barna kunne bruke dataen til og sa følgende: ”La dem ta sine egne bilder og la dem lage tekst til bildene etterpå. De kan lage sine egne spill, spille inn egne stemmer med eventyr, lage animasjonsfilm med enkle midler eller produsere sin elektroniske sangbok.”(Utdanning 14, s.26) Hun poengterer at det er et hav av muligheter og at dersom barnehagene stiller seg på utsiden av denne utviklingen, stiller de seg utenfor samfunnet.

Jeg vil tro at det å ta i bruk digitale verktøy i barnehagene kan være med på å gi barna en opplevelse av at datamaskinen kan brukes til mer enn spill. Dersom datamaskinen ikke skal bli et ”leketøy” blir det derfor viktig at de voksne kan veilede barna i bruken av pc.

Vi i skolen som ”overtar” barna som har vært i barnehage forventer at de gjennom førskoletiden er blitt kjent med det de skal møte i skolehverdagen. Vil det bli slik at vi nå også bør forvente at de har kjennskap til bruk av IKT?

Dersom barnehagepersonalet skal ha muligheten til å forberede barna til deres skolegang med tanke på bruk av IKT, må de gjennom en kraftig kompetanseheving for å nå målene i rammeplanen. I tillegg må de også investere i datautstyr og tilpasset programvare til bruk i barnehagen.

8 kommentarer:

Thomas sa...

I et temahefte om IKT i barnehagen (http://www.regjeringen.no/Upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Temahefte_om_IKT_i_barnehagen.pdf) nevnes spesielt tegneverktøy (Paint), bruk av digitalt kamera, mikrofon og lydopptak, spill og animasjoner som velegnede ”verktøy” i barnehagen.

Anita sa...

Prøvde å gå inn på denne nettsiden, men ble ikke så veldig klok. Trodde jeg skulle finne linker som jeg kunne klikke meg inn på????? Her kom det opp bokser med utdanning, forsikring, finans etc..... Er jeg på bærtur eller???

kristins norskblogg sa...

Hei. Det høres interesant ut med bruk av ikt i barnehagen. Jeg mener at det burde være minst en pc på hver avdeling i en barnehage, slik at i allefall de største ungene fikk muligheten til å gjøre noe på en pc. Jeg synes likevel det er litt dumt å si "bort med perlene og fram med pcen", perling har også mye bra med seg, blant annet utvikling av finmotorikken. Jeg sier heller jatakk begge deler.:) Kristin.

Thomas sa...

Jeg rotet det nok til i forsøk på å lime inn nettadressen. Søk på "temahefte om IKT i barnehagen" i Google, så finner du heftet.

Anita sa...

Svar til Kristin: Synes også at det høres interessant ut, men og ta bort perlene slik at vi fjerner noe av innlæring gjennom finmotorikk er jeg helt enig med deg i at det må ikke skje. Så der tror jeg mange vil si det samme som deg: "Jatakk begge deler".

Anita sa...

Svar til Thomas:
Takk for tipset, skal prøve å sjekke det opp på google.

Rita sa...

Jeg har jobbet i en barnehage som brukte datamaskinen bevisst. Etter hver tur, hvor vi hadde tatt bilder, fikk barna være med på å legge disse bildene inn på data og skrive ut noen av dem i tillegg. På denne barnehagen hadde vi bare en datamaskin, så vi delte opp barna i to og to, også rulerte vi heller på det slik at alle fikk prøve seg. Det var forøvrig de eldste barna som fikk være med på dette (5-åringene).

Det trengs i grunn hverken stor kompetanseheving eller store økonomiske midler for å få til dette. Så lenge viljen og kreativiteten er der, klarer nok alle barnehager å innføre litt ikt-opplæring.

Barna syntes forresten dette var kjempestas.

Anita sa...

Dette høres flott ut, tror kanskje med litt ettertanke at jeg må si meg enig med deg i at det kanskje dreier seg vilje og kreativitet.